Κύκλος Μονοπρόσωπων Διάλογων:
Η Τέχνη για τον Άνθρωπο & Το ανθρώπινο πρόσωπο της Τέχνης

Παντελής Τσάτσης

Art Director-Founder

Art Thessaloniki Fair

 

Από το Εφήμερο στο Αιώνιο
Γιώργος Λαζόγκας  (1945 Λάρισα)

Από την στιγμή που αποδεχτούμε ότι η τέχνη στην κάθε της μορφή είναι το σύνολο των δημιουργικών δραστηριοτήτων του ανθρώπου, που στοχεύουν στην έκφραση της ατομικότητας του, εγκαινιάζουμε μια σειρά μονοπρόσωπων διαλόγων σημαντικών καλλιτεχνών.

Το έργο του Γιώργου Λαζόγκα μέσα από ρεαλιστική προσέγγιση.

Επέλεξα να προσεγγίσω τον σημαντικότατο αυτόν εικαστικό καλλιτέχνη, τον Ιδιαίτερα αγαπητό μου Γιώργο Λαζονγκα. Οφείλω να ομολογήσω ότι αυτή την στιγμή νοιώθω ιδιαίτερη ικανοποίηση,  που έχω την δυνατότητα να αφιερώσω σε όλους εσάς  τον σημερινό  μονοπρόσωπο διάλογο, που έχουμε εγκαινιάσει στην 5η Art Thessaloniki Fair (26-29/11/2020)  για τις δυο εκ διαμέτρου αντίστροφες  έννοιες το εφήμερο με το αιώνιο.

Ανήκω στους τυχερούς που γνώρισα και που με δέχθηκε ο Γιώργος στον μαγικό χώρο όπου μετέτρεπε τις ιδέες του σε έργα Τέχνης. Εκεί ο διακριτός μεγάλος αυτός καλλιτέχνης διαλέγεται με τον εαυτό του πριν από κάθε έργο του, διατηρώντας την  ιδιότητα του προικισμένου «Νομά Παρατηρητή», τον τίτλο δηλαδή που αποδίδει  στον εαυτό του.

Χειρωνάκτης και πρωτοπόρος ο Γιώργος Λαζόγκας χειρίστηκε  ταυτόχρονα με ιδιαίτερη ευκολία διαφορετικά εκφραστικά μέσα χωρίς να προδώσει την αφετηρία του, το σχέδιο.

Ο Λαζόγκας ως καλλιτέχνης  παρατηρεί την καθημερινότητα, την αφομοιώνει ,την εμπλουτίζει με το πηγαίο ταλέντο του, για να την αναπαράγει αυθεντική, έτοιμη να την ερμηνεύσει ο θεατής. Κινούμενος με φυσική άνεση, με την μεθοδικότητα και τον ορθολογισμό του Δυτικού και την αχαλίνωτη δημιουργική φαντασία του Ανατολίτη διατηρεί την δεξιότητα να διαπραγματεύεται αναμεσά στο αιώνιο και το εφήμερο, το ρεαλιστικό, χωρίς να αποκλείει το μεταφυσικό, αποδίδοντας με συνέπια τόσο την ουσία και την αμφισημία της γενικής αλήθειας.

Η ευρυμάθεια του Λαζογκα και κυρίως η επαφή του με την αρχιτεκτονική, του παρέχει τη  δυνατότητα να χρησιμοποιεί τα εργαλεία της με οδηγό τα ατομικά του βιώματά συνθέτοντας, ένα εκφραστικό σχήμα συμπυκνωμένης φιλοσοφίας εμπλουτισμένης από τα συμβολικά στερεότυπα της προικισμένης προσωπικότητας του.

Η τέχνη του Γιώργου Λαζογκα είναι κυρίως έκφραση του ίχνους ,είτε αυτό προκύπτει εικαστικά είτε είναι φιλοσοφικό. Αξίζει να προσέξεις τα αλλοπρόσαλλα υλικά που τα ενώνει μανιωδώς  επιδιώκοντας μορφές ιστορικής αδρανοποίησης, χαρακτηριστικό δείγμα προς την οποία τείνει η σύγχρονη ελληνική τέχνη ακολουθουμένη κατά πόδας από την ποίηση. Η σκέψη του αρμονικά συμβαδίζει με το χέρι του και η ζωγραφική του δεν   χάνει  τον καλλιτεχνικό έλεγχο στα υλικά της.

Το εύρημα του ερωτικού σάβανου – σεντονιού  μοιάζει να είναι μια πολύ επιτυχημένη δραματική αντιπαράθεση, με έναν τρόπο άγνωστο ακόμα και στους προικισμένους Έλληνες καλλιτέχνες όπως , ο Τάκης, η Χρύσα ,ο  Ακριθάκης, των οποίων το αυθεντικό ταλέντο εκφράστηκε και δίδαξε τις επερχόμενες τάξεις εικαστικών.

Οι αναζητήσεις του Γιώργου Λαζόγκα  άνετα μπορούν να αναχθούν στις βιωματικές εμπειρίες ενός πιεστικού προβληματισμού γύρω από το περιεχόμενο των εννοιών της τάξεως και της αρμονίας ως προ την συστοιχία τους με τη δομή και το νόημα των πραγμάτων. Αυτό οφείλεται επειδή οι προβληματισμοί του είναι θρεμμένοι με  την πληρότητα της ισορροπίας , αποτέλεσμα της βαθιάς  Αρχιτεκτονικής του γνώσης.

Η πνευματική διάσταση του συναισθηματικού ορίζοντα του Γιώργου δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας, είναι φιλτραρισμένα τα μέτρα και τα σταθμά μιας εντελώς προσωπικής αισθητικής. Αυτή είναι  που του επιτρέπει   να ανακαλύπτει στο ελάχιστο το μέιζον της εκφραστικής διαδικασίας. Στην πραγματικότητα πρόκειται για αντιπαράθεση με τις   αντιστάσεις του αρρήτου στην εικαστική εκφορά του, για την ιχνηλασία των αποχρώσεων που σηματοδοτούν τα λεκτικά συστατικά της εικόνας.

«Η αμφιβολία είναι η μήτρα της εξέλιξης» ισχυρίστηκαν  εύστοχα οι Ουτοπιστές στην εποχή του διαφωτισμού .

Σε προσωπικό επίπεδο  ως δημιουργός της 5ης Art Thessaloniki, πιστεύω , χωρίς καμία αμφιβολία ότι ο πυρήνας  των έργων του Λαζογκα  , πέρα από την ευγλωττία του σχεδίου και τις  ερμηνευτικές αναγωγές ,εντοπίζεται στα πρότυπα της αρχαιότητας και την δυναμική  διερμήνευση  των. Σχέδια λιγόλογα, αινιγματικά και ερεθιστικά όχι τόσο για το περιεχόμενο της θεματικής τους αλλά κυρίως όμως για το αισιόδοξο μήνυμα της ποιότητας  που εκπέμπει η διακριτή καλλιτεχνική δεξιότητα του Γιώργου Λαζογκα.

Αγαπητοί μου φίλοι ,κυρίες και κύριοι,

Αισθάνομαι ότι μέσα από τον πρωτόγνωρο επικοινωνιακά κύκλο των μονοπρόσωπων διάλογων της Art Thessaloniki Fair, εγκαινιάζουμε  το δικό μας διαπροσωπικό μονοπάτι στον κόσμο της τέχνης.

Έναν  μηχανισμό μεγιστοποίησης του ποιοτικού καλλιτεχνικού αποτελέσματος με την χρήση των δυνατοτήτων της  καινοτομίας.